maak direct een afspraak

Dry needling

Dry needling is een nieuwere behandelmethode binnen de fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een “droge” (dry) accupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

De behandeling is gericht op het 'uitschakelen' van trigger points.
Een trigger point is een plekje in de spier waar zich spanning verzameld. Deze kan zowel lokale pijn als uitstralende pijn/ pijn op een andere plek veroorzaken

Dry Needling kan jou helpen bij:

• lokale pijn en stijfheid van de speren, pijn die uitstraalt of op een andere plek gevoeld kan worden
  • bewegingsbeperking en pijn in gewrichten
  • krachtverlies
  • hoofdpijn, aangezichtspijn

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste trigger point wordt aangeprikt, spant de spier zich even kort aan. Dit geeft een soort 'kramp' gevoel.
De spier ontspant zich daarna en u kunt zich makkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gebied vermoeid en/of stijf aan, meestal is dit van korte duur. Je krijgt vervolgens van de fysiotherapeut huiswerkoefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Je kunt zonder verwijzing van je huisarts bij ons terecht voor Dry Needling in het centrum van Tilburg. Dry Needling is onderdeel van de fysiotherapiebehandeling en wordt vanuit je aanvullende verzekering vergoed door alle zorgverzekeraars. Desondanks is het verstandig om je te laten informeren over je eigen verzekering en de polis voorwaarden. Het aantal behandelingen dat vergoed wordt verschilt per zorgverzekeraar.

meer weten